Elektromechanik pro zařízení a přístroje
Kód oboru vzdělání: 26-52-H/01
Délka a forma studia: 3 roky, denní studium
Ukončení studia: závěrečná zkouška a výuční list
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů | zkratka | Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku | Celkem | ||
---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | |||
A. Povinné vyučovací předměty | 13 | 10 | 9 | 32 | |
1. Český jazyk a literatura | CJL | 2 | 2 | 2 | 6 |
2. Anglický jazyk/Německý jazyk | ANJ/NEJ | 2 | 2 | 2 | 6 |
3. Občanský základ | OBZ | 1 | 1 | 1 | 3 |
4. Dějepis | DEJ | 1 | * | * | 1 |
5. Fyzika | FYZ | 1 | 1 | 1 | 3 |
6. Základy přírodních věd | ZPV | 2 | * | * | 2 |
6. Matematika | MAT | 2 | 2 | 1 | 5 |
7. Tělesná výchova | TEV | 1 | 1 | 1 | 3 |
8. Informační a komunikační technologie | ICT | 1 | 1 | 1 | 3 |
B. Předměty specializace | 19 | 24 | 21 | 64 | |
9. Ekonomika | EKO | * | 1 | 1 | 2 |
10. Základy elektrotechniky | ZAE | 5 | 2 | * | 7 |
11. Materiály a technologie | MTC | 3 | * | * | 3 |
12. Technická dokumentace | TED | 2 | * | * | 2 |
13. Elektrická měření | EKM | * | 2 | 2 | 4 |
14. Elektronika | ELT | * | 4 | 3 | 7 |
15. Automatizace | AUT | * | 2 | * | 2 |
16. Číslicová technika | CIT | * | 1 | 1 | 2 |
17. Odborný výcvik | OV | 9 | 12 | 14 | 35 |
C. Výběrové předměty | * | * | 4 | 4 | |
18. Elektronická zařízení | ELZ | * | * | 4 | 4 |
Celková týdenní hodinová dotace | 32 | 34 | 34 | 100 |
Obor se širokým zaměřením na elektroniku. Teoretická i praktická část přípravy se zabývá navrhováním, montáží, údržbou, oživováním, měřením a zkoušením elektronických systémů. Absolventi nacházejí uplatnění ve firmách, které využívají elektronické systémy.
Studium je zakončeno závěrečnou zkouškou.
Dokladem o získání středního vzdělání s výučním listem je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list.
Možnost pokračovat v nástavbovém studiu a získat úplné střední odborné vzdělání zakončené maturitní zkouškou.
Každoročně probíhá školní kolo soutěže žáků 2. a 3. ročníku.
Náplň práce v odborném výcviku
1. ročník
Žák:
- počítá základní parametry elektrických obvodů – odpor, napětí, proud výkon, elektrickou práci a jiné,
- řeší jednoduché obvody s rezistory, kondenzátory a cívkami,
- provádí základní operace ručního zpracování kovů – řezání, pilování, stříhání, sekání,
- podle výkresové dokumentace navrhuje materiál a způsob zhotovení obrobků,
- na soustruhu obrábí obrobky,
- připojuje vodiče do svorek a instalačních prvků,
- zapojuje jednoduché obvody podle instalačních schémat,
- zjišťuje závady v instalačních obvodech.
2. ročník
Žák:
- pájí součástky na plošné spoje,
- měří základní elektrické veličiny – napětí, proud, odpor, kapacitu, výkon,
- dle dokumentace sestavuje a zapojuje elektronická zařízení s rezistory, kondenzátory, tranzistory, operační zesilovače,
- oživuje elektrické obvody, nastavuje a měří parametry.
3. ročník
Žák:
- sestavuje, připojuje a oživuje složitější elektronická zařízení dle dokumentace,
- zapojuje digitální obvody a měří výstupní parametry,
- sestavuje a zapojuje elektronické zabezpečovací systémy a požární systémy,
- provádí měření na složitějších elektronických obvodech, jako jsou napájecí zdroje a zesilovače.
Uplatnění na trhu práce
- výroba elektronických komponentů,
- údržbářská činnost elektro,
- servisní činnost v oblasti elektroniky,
- servisní činnost elektroniky v automobilním průmyslu,
- prodejce spotřební elektroniky,
- prodejce elektroinstalačních materiálů,
- montáž TV anténních systémů,
- montáž počítačových sítí,
- montáž zabezpečovacích systémů,
- montáž zařízení měření a regulace.