23-41-M/01 Strojírenství
Kód oboru: 23-41-M/01
Délka studia: 4 roky
Ukončení studia: maturitní zkouška
Studijní obor je určen pro chlapce i děvčata. Od 3. ročníku žák studuje zvolenou variantu vzdělávání:
● konstruování s podporou počítače
● provoz a údržba vozidel.
Pro zařazení žáka do třídy s příslušným zaměřením se škola řídí zájmem žáka, organizačními a technickými možnostmi a prospěchem žáka.
![]() |
Stránky oboru strojírenství |
Varianta vzdělávání – konstruování s podporou počítače
Absolventi jsou připraveni pro výkon středních technickohospodářských funkcí a pro výkon náročných (vysoce kvalifikovaných) dělnických povolání zejména v oblasti strojírenství. Mohou zastávat zejména funkce konstrukčního, technologického a provozního charakteru, které jsou řízeny prostředky výpočetní techniky, ale i další funkce v odborných útvarech – designér, konstruktér, projektant, CNC programátor, technický grafik, výrobní technik, manažer kvality. Ovládá i vybrané manuální zručnosti a dovednosti a vědecky fundované metody práce na odpovídající úrovni a cílevědomě, rozvážně a rozhodně jedná v souladu s právními normami. Potřebnou praxí s dalším studiem si dále zvyšuje kvalifikaci. Absolventi jsou připraveni i pro vysokoškolské studium na strojních fakultách popřípadě v příbuzných oborech.
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů | zkratka | Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku | Celkem | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | |||
Povinné vyučovací předměty | ||||||
1. Český jazyk a literatura | CJL | 4 | 3 | 3 | 3 | 13 |
2. Anglický jazyk/Německý jazyk | ANJ/NEJ | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
3. Dějepis | DEJ | 2 | - | - | - | 2 |
4. Základy společenských věd | ZSV | - | 1 | 1 | 1 | 3 |
5.Matematika | MAT | 4 | 4 | 3 | 3 | 14 |
6. Fyzika | FYZ | 3 | 2 | - | - | 5 |
7. Chemie | CHE | 2 | - | - | - | 2 |
8. Ekologie | EKG | 1 | - | - | - | 1 |
9. Tělesná výchova | TEV | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
10. Technická dokumentace | TED | 2 | 2 | - | - | 4 |
11. Mechanika | MEC | 2 | 2 | 3 | - | 7 |
12. Strojírenská technologie | STT | 2 | 2 | 3 | 3 | 10 |
13. Stavba a provoz strojů | SPS | - | 3 | 3 | 4 | 10 |
14. Kontrola a měření | KOM | - | - | 2/2 | 2/2 | 4/4 |
15. Informační a komunikační technologie | ICT | 3/3 | 3/3 | - | - | 6/6 |
16. Ekonomika | EKO | - | - | 3 | - | 3 |
17. Mechatronika | MTR | - | 2/2 | 2/2 | - | 4/4 |
18. Praxe | PRA | 2/2 | 2/2 | 2/2 | 3/3 | 9/9 |
19. Počítačové konstruování | CAD | 2/2 | 2/2 | 2/2 | 3/3 | 9/9 |
20. Počítačové aplikace | POA | - | - | - | 2/2 | 2/2 |
21. Konstrukční cvičení | KOC | - | - | 2/2 | 2/2 | 4/4 |
22. CNC stroje | CNC | - | - | - | 2/2 | 2/2 |
Volitelné vyučovací předměty | ||||||
23. Informatika | INF | - | - | - | 1 | 1 |
24. Matematický a fyzikální seminář | MFS | - | - | - | 1 | 1 |
25. Humanitní seminář | HUS | 1 | 1 | |||
Celková týdenní hodinová dotace | 34/7 | 33/9 | 34/10 | 34/14 | 135/40 |
Varianta vzdělávání – provoz a údržba vozidel
Absolventi jsou připraveni pro povolání středních technicko-hospodářských pracovníků (např. vedoucí servisu, vedoucí provozu, dispečer, kontrolor, diagnostik, technik STK atd.) a pro výkon náročných dělnických profesí, zejména v oblasti silniční dopravy a strojírenství. Absolventi mají také vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském podnikání. Studium je zaměřeno na oblast konstrukce, provozu, údržby, diagnostiky a oprav silničních vozidel. Výuka většiny odborných předmětů probíhá s výraznou podporou výpočetní techniky. Kde uživatelské programy značně usnadňují a urychlují řešení zadané problematiky. Absolventi tohoto studijního oboru jsou připraveni pro studium na strojních ale i jiných fakultách vysokých škol.
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů | zkratka | Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku | Celkem | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | |||
Povinné vyučovací předměty | ||||||
1. Český jazyk a komunikace | CJK | 4 | 3 | 3 | 3 | 13 |
2. Anglický jazyk/Německý jazyk | ANJ/NEJ | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
3. Dějepis | DEJ | 2 | - | - | - | 2 |
4. Základy společenských věd | ZSV | - | 1 | 1 | 1 | 3 |
5. Matematika | MAT | 4 | 4 | 3 | 3 | 14 |
6. Fyzika | FYZ | 3 | 2 | - | - | 5 |
7. Chemie | CHE | 2 | - | - | - | 2 |
8. Ekologie | EKG | 1 | - | - | - | 1 |
9. Tělesná výchova | TEV | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
10. Technická dokumentace | TED | 2 | 2 | - | - | 4 |
11. Mechanika | MEC | 2 | 2 | 3 | - | 7 |
12. Strojírenská technologie | STT | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
13. Stavba a provoz strojů | SPS | - | 3 | 1 | 1 | 5 |
14. Kontrola a měření | KOM | - | - | 2/2 | 2/2 | 4/4 |
15. Informační a komunikační technologie | ICT | 3/3 | 3/3 | - | - | 6/6 |
16. Ekonomika | EKO | - | - | 3 | - | 3 |
17. Mechatronika | MTR | - | 2/2 | 2/2 | - | 4/4 |
18. Praxe | PRA | 2/2 | 2/2 | 3/3 | 3/3 | 10/10 |
19. Počítačové konstruování | CAD | 2/2 | 2/2 | - | - | 4/4 |
20. Silniční vozidla | SIV | - | - | 2 | 4 | 6 |
21. Diagnostika silničních vozidel | DGV | - | - | 2 | 3 | 5 |
22. Počítačové aplikace | POA | - | - | - | 2/2 | 2/2 |
23. Konstrukční cvičení | KOC | - | - | 2/2 | 3/3 | 5/5 |
Volitelné vyučovací předměty | ||||||
24. Informatika | INF | - | - | - | 1 | 1 |
25. Matematický a fyzikální seminář | MFS | - | - | - | 1 | 1 |
26. Humanitní seminář | HUS | - | - | - | 1 | 1 |
Celková týdenní hodinová dotace | 34/7 | 33/9 | 34/9 | 33/10 | 134/37 |