26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
Název školy: Střední průmyslová škola Edvarda Beneše a Obchodní akademie Břeclav
Adresa školy: nábř. Komenského 1, 690 25 Břeclav
Název školního vzdělávacího programu: Mechanik elektronik
Kód a název oboru vzdělání: 26 – 41 – H/01 Mechanik elektrotechnik
Délka a forma studia: 4 roky, denní studium
Platnost vzdělávacího programu: od 1. 9. 2010
Denní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů | zkratka | Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku | Celkem | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | |||
A. Povinné vyučovací předměty | 18 | 16 | 13 | 16 | 63 | |
1. Český jazyk a literatura | CJL | 2 | 3 | 3 | 4 | 12 |
2. Cizí jazyk | CIJ | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
3. Občanský základ | OBZ | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
4. Dějepis | DEJ | 1 | * | * | * | 1 |
5. Fyzika | FYZ | 3 | 2 | * | * | 5 |
6. Základy přírodních věd | ZPV | 1 | 1 | * | * | 2 |
7. Matematika | MAT | 4 | 3 | 2 | 3 | 12 |
8. Tělesná výchova | TEV | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
9. Informační a komunikační technologie | ICT | 1 | 1 | 2 | 3 | 7 |
B. Předměty specializace | 14 | 18 | 20,5 | 16 | 68,5 | |
10. Ekonomika | EKO | * | * | 2 | 1 | 3 |
11. Základy elektrotechniky | ZAE | 5 | 2 | * | * | 7 |
12. Materiály a technologie | MTC | 2 | * | * | * | 2 |
13. Technická dokumentace | TED | 1 | * | * | * | 1 |
14. Elektrická měření | EKM | * | 2 | 2 | 3 | 7 |
15. Elektronika | ELT | * | 4 | 2 | 3 | 9 |
16. Automatizace | AUT | * | * | 2 | * | 2 |
17. Číslicová technika | CIT | * | 1 | 2 | * | 3 |
18. Mikropočítačová technika | MPT | * | * | * | 2 | 2 |
19. Odborný výcvik | OV | 6 | 9 | 10,5 | 7 | 32,5 |
Celková týdenní hodinová dotace | 32 | 34 | 33,5 | 32 | 131,5 |
Příprava je zaměřena na činnosti spojené s návrhy, montáží, oživováním, diagnostikou a opravami elektronických systémů. Součástí studia je výuka výpočetní techniky zaměřená na HW a SW vybavení, základy programování, síťové služby a tvorbu webových stránek. Absolventi nacházejí uplatnění v širokém spektru oborů využívajících elektronické systémy.
Studium je zakončeno maturitní zkouškou.
Dokladem o získání středního vzdělání s maturitní zkouškou je vysvědčení o maturitní zkoušce.
Náplň práce v odborném výcviku
1. ročník
Žák:
● počítá základní parametry elektrických obvodů – odpor, napětí, proud výkon, elektrickou práci a jiné,
● řeší jednoduché obvody s rezistory, kondenzátory a cívkami,
● provádí základní operace ručního zpracování kovů – řezání, pilování, stříhání, sekání,
● podle výkresové dokumentace navrhuje materiál a způsob vyhotovení obrobků,
● na soustruhu obrábí obrobky,
● připojuje vodiče do svorek a instalačních prvků,
● zapojuje jednoduché obvody podle instalačních schémat,
● zjišťuje závady v instalačních obvodech.
2. ročník
Žák:
● pájí součástky na plošné spoje,
● měří základní elektrické veličiny – napětí, proud, odpor, kapacitu, výkon,
● sestavuje a zapojuje dle dokumentace elektronická zařízení s rezistory, kondenzátory, tranzistory, operačními zesilovači,
● oživuje elektrické obvody, nastavuje a měří parametry.
3. ročník
Žák:
● sestavuje, připojuje a oživuje složitější elektronická zařízení dle dokumentace,
● zapojuje digitální obvody a měří výstupní parametry,
● sestavuje a zapojuje elektronické zabezpečovací systémy a požární systémy,
● provádí měření na složitějších elektronických obvodech, jako jsou napájecí zdroje a zesilovače.
4. ročník
Žák:
● sestavuje, připojuje a oživuje složitá elektronická zařízení, jako jsou čítače, registry, převodníky,
● naprogramuje mikropočítač pomocí programátorů a PC,
● zpracuje dokumentaci pro obsluhu, údržbu a stavbu zařízení,
● přezkouší, předvede a předá výrobek uživateli,
● měří charakteristiky pasivních a aktivních součástek, především tranzistorů, tyristorů a integrovaných obvodů.
Uplatnění na trhu práce
● výroba elektronických komponentů,
● údržbářská činnost elektro,
● servisní činnost v oblasti elektroniky,
● servisní činnost elektroniky v automobilním průmyslu,
● prodejce spotřební elektroniky,
● prodejce elektroinstalačních materiálů,
● montáž TV anténních systémů,
● montáž počítačových sítí,
● montáž zabezpečovacích systémů,
● montáž zařízení měření a regulace,
● možnost pokračovat ve studiu na vysoké škole.